tokrirkri

tokrirkri

Κρίμα

ΤΟ ΡΕΘΕΜΝΟΣ ΕΓΙΝΕ ΦΤΩΧΟΤΕΡΟ
ΜΕ ΤΗ ΦΥΓΗ ΤΟΥ  
ΝΙΚΟΥ  ΜΑΜΑΓΚΑΚΗ

Πριν χαράξει η μέρα της 24ης Ιουλίου 2013, ο Νίκος Μαμαγκάκης, ο παλιός καλός Ρεθεμνιώτης και φίλος, αναχώρησε για το λιμνιώνα των μακάρων και της αιωνίας γαλήνης. 

Θα αναπαυθεί στο γενέθλιο τόπο που λάτρευε και δεν έπαυε σε κάθε ευκαιρία να εκδηλώνει την αγάπη του. «Εγώ κάθε μέρα στο Ρέθεμνος βρίσκομαι» μου έλεγε σε κάθε επικοινωνία μας.
Ένας μεγάλος Ρεθεμνιώτης, ο Νίκος Μαμαγκάκης, από τις κορυφαίες προσωπικότητες του καιρού μας, μίσεψε από κοντά μας και το Ρέθεμνος έγινε φτωχότερο!

Ο Νίκος Μαμαγκάκης γεννήθηκε  (1929) και μεγάλωσε στο Ρέθεμνος και πολύ μικρός εκδήλωσε την έφεση του στη μουσική. Από μαθητής του Γυμνασίου ακόμα, τον θυμούνται οι παλαιότεροι Ρεθεμνιώτες να έχει περάσει σαν ο ικανότερος Ρεθεμνιώτης δεξιοτέχνης της κιθάρας και το όνομα του να είναι ακουστό σε ολόκληρη τη Ρεθεμνιώτικη κοινωνία. Ξεκίνησε τη μουσική του διαδρομή από το Ελληνικό Ωδείο στην Αθήνα όπου παρακολούθησε τα εγκύκλια μαθήματα. Για ένα διάστημα χρημάτισε διευθυντής της Δημοτικής Φιλαρμονικής του Ρεθέμνους. Συνέχισε σπουδάζοντας σύνθεση στο Μόναχο της Γερμανίας με τον Καρλ Ορφ και τον Χ. Γκένταμερ και ηλεκτρονική μουσική SIEMENS με τον Γιόζεφ Άντον Ρηντλ, με υποτροφίες από την Ελληνική Κυβέρνηση, την Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής του Μονάχου και την πόλη του Βερολίνου.  

Στα τέλη της δεκαετίας του 50 κάνει διακριτική τη μουσική του παρουσία, χειριζόμενος με πρωτότυπο και προσωπικό τρόπο τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα. Ενδεικτικά έργα του «Μουσική για τέσσερις πρωταγωνιστές», «Κατασκευές» για φλάουτο και κρουστά, «Γλωσσικά Σύμβολα» για σοπράνο, μπάσο και μεγάλη ορχήστρα, «Κασσάνδρα» για σοπράνο και 6 όργανα.
 
Έγραψε ένα σημαντικό «Κύκλο αριθμών» για βιολοντσέλο, κιθάρα, φλάουτο,
σαντούρι και κρουστά, για σοπράνο μπάσο και μεγάλη ορχήστρα, για φωνές, για κουαρτέτο εγχόρδων και πολλά άλλα.
 
Ακολούθησε ένα προσωπικό προχωρημένο μουσικό ιδίωμα βασισμένο εν μέρει πάνω σε στοιχεία της Ελληνικής δημοτικής παράδοσης, με πολλά προσωπικά χαρακτηριστικά, στη δομή του ήχου, στην οργάνωση και στη μορφολογική διάρθρωση. Ασχολήθηκε με όλα τα είδη της μουσικής όπως δωματίου, για θέατρο, κινηματογράφο, τηλεόραση, όπερες, ηλεκτρονική μουσική, έργα για ορχήστρες και σόλο όργανα. Έγραψε μουσική για δεκάδες κινηματογραφικές ταινίες και κύκλους τραγουδιών λαϊκά, ρεμπέτικα και άλλα.
 
Το 1972 γράφει τον «Κυκεώνα», κατά παραγγελία των Ολυμπιακών του Μονάχου. Στα μέσα της δεκαετίας του 80 παρουσιάζει τις όπερες «Οδύσσεια» και τον «Ερωτόκριτο». Έγραψε μουσική για πολλές Ελληνικές ταινίες όπως «Η αρχόντισσα και ο αλήτης», «Η Νεράιδα και το παλικάρι» και άλλες.
 
Έγραψε μουσική για την ταινία του Τόμας Μαν, «ΦΕΛΙΞ ΚΡΟΗΛ» και τη διεθνώς επιτυχημένη σειρά του Έντγκαρ Ράις «HEIMATI,II,III», τη μεγαλύτερη κινηματογραφική ταινία με 56 ώρες φιλμς και άνω από 20 ώρες μουσικής. Η ταινία αυτή έκανε την πρεμιέρα της στην όπερα του Μονάχου το 1992.
Η ιδιαίτερη επίδοση του συνθέτη στο είδος της όπερας συνεχίστηκε με την «Όπερα Σκιών» που παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής το 1997.
Επίσης  τα «Ιερά Τραγούδια του Έρωτα» που παρουσιάστηκαν στο Μέγαρο Μουσικής το 2000 καθώς και την όπερα «Ερωφίλη» που παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο το 2003. Τα τελευταία χρόνια καταπιάστηκε με την αναμόρφωση και ηχογράφηση του μουσικού του έργου καθώς και τη μουσική επάνω σε λογοτεχνήματα γνωστών συγγραφέων και δημιουργημάτων της Κρητικής παράδοσης, τα οποία εκδόθηκαν σε δεκάδες CD, από τη δισκογραφική εταιρία ενδιαφέροντος του «ΙΔΑΙΑ». Τα «Τραγούδια της παλιάς πόλης» από την ποίηση, του Γιώργη Καλομενόπουλου, όπως και η μελοποίηση των τραγουδιών του Κώστα Φραγκούλη, καθώς και άλλα της Κρητικής παράδοσης αποτελούν δείγμα της αγάπης του μουσικοσυνθέτη για την Κρήτη και τους ανθρώπους της.
 
Είναι τεράστιο και πολυδιάστατο το μουσικό έργο του Μαμαγκάκη και σίγουρα θα τον αδικήσει, αυτός που θα επιχειρήσει να το καταγράψει. Τα αφιερώματα του στη μουσική του έκδοση «ΕΓΚΩΜΙΑ» είναι χαρακτηριστικά και ενδεικτικά με τις μουσικές του αναφορές στο Γεώργιο Χορτάτζη, στον Καζαντζάκη, στο Δημήτρη Μητρόπουλο, στο Γιώργο Σεφέρη, στο Νίκο Σκαλκώτα, στον Ανδρέα Ροδινό, στον Παντελή Πρεβελάκη, στο Γιάννη Παπαϊωάννου, στο Γιάννη Ξενάκη, στο Γιάννη Ρίτσο, στο Βασίλη Τσιτσάνη, στο Νίκο Εγγονόπουλο, στο Γεράσιμο Μηλιαρέση στο Γιάννη Χρήστου, στο Μάνο Χατζηδάκη. Και επίσης τον συγκινητικό μουσικό θρήνο στη Σ.Μ. την ταλαντούχο Ρεθεμνιώτισσα πιανίστρια, που έφυγε τόσο νέα χωρίς να μπορέσει να ολοκληρωθεί. Κάτι ανάλογο δηλαδή με τον πρώτο εξάδελφος του τον ανεπανάληπτο σμιλευτή της Κρητικής Μουσικής παράδοσης τον Ανδρέα Ροδινό που έφυγε σε ηλικία 22 ετών μόνο. 
 
Εργασιομανής ο Νίκος Μαμαγκάκης και παρά το χρόνιο πρόβλημα υγείας που τον ταλαιπωρούσε τώρα και πολύ καιρό, εργαζόταν ακατάπαυτα στο γραφικό χώρο δουλειάς του στην οδό Στίλπωνος, πίσω απ’ το στάδιο   στο Παγκράτι. Τον τελευταίο καιρό, εργαζόταν με εντατικούς ρυθμούς στην μελοποίηση ποιημάτων  του Δημήτρη Ποθουλάκη από το βιβλίο του ¨ΚΡΙΝΑΚΙΑ ΤΗΣ ΑΜΜΟΥ» και από την Ενότητα «ΡΕΘΕΜΝΙΑΝΑ ΦΕΓΓΑΡΟΓΝΕΜΑΤΑ».
 
«Δίπλα στον Ξενάκη, το Σκαλκώτα, το Χρήστου, θα έβαζα το Μαμαγκάκη» δήλωσε κάποτε ο πολύ απαιτητικός συνθέτης και καθηγητής Γκύντερ Μπέκερ. Η μουσική του παιδεία και το ποιοτικό και πληθωρικό του έργο τον κατατάσσουν στους μεγαλύτερους μουσικοσυνθέτες του καιρού μας.
 
Αθήνα 25 Ιουλίου
Δημήτρης Ποθουλάκης

Σχετικά Άρθρα

Του Γιώργου Φρυγανάκη Άκου, Ευρώπη!…   Με μάγεψαν τα λόγια σου γι’ αλληλεγγύη και ανθρωπιά και σ ακολούθησα… Όμως στο δρόμο άλλαξες πρόσωπο και πορεία.

Δείτε περισσότερα

Η ΑΝΕΚ LINES ταξίδεψε την Ολυμπιακή Φλόγα Η ΑΝΕΚ LINES είχε την τιμή, να μεταφέρει την Ολυμπιακή Φλόγα ως υπερήφανη χορηγός μεταφοράς από τον Πειραιά στα Χανιά, χτες Πέμπτη 10 Μαΐου 2012, με το πλοίο της «ΕΛΥΡΟΣ», συμμετέχοντας στο μεγάλο ταξίδι της Φλόγας και του Ολυμπιακού Πνεύματος, από την Ελλάδα[…]

Δείτε περισσότερα

Αφήστε μια απάντηση